Mi a különbség? Miért nem szentté avatják?
Nos, akár szentté is avathatnák azonnal.
Tulajdonképpen lényegi különbség nincs a kettő
között. Bár furcsán hangzik, mégis az az igazság,
hogy a boldoggá avatás fontosabb a szentté
avatásnál. Hogy miért? A boldoggá avatás az igazi
nagy lépcső: kijelentjük valakiről, hogy Isten
mellett van, a mennyországban, tehát örökké boldog.
Ennek igazolása egy szigorú folyamatot jelent a
boldoggá avatás előtt, részletesen megvizsgálják
életét, és a számtalan imameghallgatást, amit neki
tulajdonítanak a hívők. És legalább egy csodát
igazolni kell: vagyis legalább egy esetben igazolni
kell, hogy egy hirtelen és megmagyarázhatatlan
csodás gyógyulás történt a szent közbenjárását
kérve, így bizonyosak lehetünk, hogy ott van Isten
mellett és kérte Isten erejét.
A szentté avatásnál már nem kell azt bizonyítani,
hogy Isten mellett a mennyországban van. A különbség
csak annyi, hogy általában egy szentéletű embert a
föld egy részén kezdik el tisztelni: például István
királyunkat először csak mi magyarok tiszteltük. És
mikor ez megtörténik és egy csoda is megvan, akkor
boldoggá lehet avatni. Ha ezután valakinek a
tisztelete kiterjed az egész világra, akkor még egy
elismerés történik: ez a szentté avatás. Tehát
csupán földrajzi jelentősége van.
II. János Pál esetében akár azonnal szentté is
lehetne avatni, hiszen őt már eleve az egész világon
tisztelik. Ugyanígy lehetett volna Teréz anyát is
azonnal szentté avatni, gondolkodott is ezen annak
idején II. János Pál pápa, mégis a hagyományok
tisztelete miatt be akarta tartani a "lépcsőkofokat".
Nos, ugyanez történik most az elhunyt szentatya
történetében is. Benedek pápa is fontolgatta, hogy
kivételt tegyen-e, de ő is elődje döntését hagyta
jóvá: először legyen boldoggá avatás.
Erről még olvashat
a Magyar Kurir oldalán itt...